Förskola

Stockholms stadsbibliotek fick 2014 i uppdrag tillsammans med stadsdelsförvaltningar och utbildningsförvaltningen att utveckla arbetet med litteratur och berättande på förskolorna i Stockholm. Samarbetet är en långsiktig lässatsning som går under namnet ”Stockholm Högläser”.

Utifrån uppdraget påbörjades våren 2014 ett samarbete med de kommunala förskolorna för att utveckla en verksamhet som bygger på samverkan mellan pedagoger i förskolan och medarbetare på biblioteken. Vi påbörjar nu också samarbeten med de fristående förskolorna.

I nästan alla stadsdelar är samarbeten igång mellan de kommunala förskolorna och biblioteken. Samarbetet består främst av studiecirklar eller workshops kring bilderböcker som bibliotekarierna håller i. Många förskolor har utsett pedagoger till läsombud på sina förskolor. Att vara läsombud innebär t ex att driva arbetet vidare kring litteratur och läsning på förskolan i samarbete med kollegor samt att delta i de träffar biblioteket anordnar för läsombuden.

 Lässatsningen innebär även för oss (SSB) att vi arbetar med att utveckla den verksamhet som erbjuds förskolorna. Vår målsättning är att alla barngrupper som kommer till biblioteket ska mötas av engagerad och välkomnande personal och av relevant verksamhet och utbud.

Lämna en kommentar