Babydisco i Farsta

Måndagen den 8 maj skulle det ske. Då var det dags för områdets bebisar att få skaka rumpa, stampa foten och klappa händerna. Då var det dags för en tämligen nervös bibliotekarie att ta emot 18 bebisar, den yngsta 2 månader och den äldsta 2 år, med deras följeslagare (även kallade föräldrar och far/morföräldrar) för att ha ”babydisco”. Det var ju inte riktigt tänkt att alla skulle dyka upp…. Med inte nog med att alla dök upp, vi hade även liten klick med groupies som hängde i biblioteket i hopp om en plats. Så far so good 🙂

När alla väl kommit på plats körde vi gemensamt igång med att dansa boken ”Babydisco” av Moa Eriksson Sandberg. En höjdare bland både barn och föräldrar!

Efter det körde jag två musikvideor med babblarna, ”Här är jag” och ”Discodängan”. Jag visade dem på projektorn medan jag stod bredvid och gjorde rörelser. Som ni säkert alla vet så går det aldrig fel när babblarna är inblandade, det dröjde inte länge fören merparten av barnen gungade med eller tittade storögt på och nickade lite med huvudet. Sedan var det dags för att freestyla till en låtlista jag gjort med en blandning av barnsånger. När första låten ”Krokodilen i bilen” drog igång så blev det jubel bland de vuxna, vilket är ett tydligt tecken på ett härligt engagemang.

Under det som var kvar av dryga timmen dansade,  viftade på armarna, kröp och hoppade de flesta deltagare omkring till musiken. En del hängde även i mys/bokhörnan där jag ställd fram tuggvänliga böcker (som handlade om musik på olika sätt), majskrokar, filtar och lite leksaker.

Slutsats av denna upplevelse är att det är superkul med babydisco och jag hoppas på en repris! Att jag sedan resten av dagen var helt tom i huvudet, hittade en gammal majskrok fastklistrad på benet och nynnade på ”….Att det är babababa. Och det är bibibi. Här kommer bobobo.Som kör i kör…”  resten av veckan är liksom sånt som man får räkna med. Särskilt när en mamma säger att hon aldrig sett sin dotter ha så kul!

Tyvärr har jag bara en bild som är tagen innan det drar igång, ni får helt enkelt fantisera om hur det såg ut 🙂

 

/Magdalena Bjarnehall, Farsta bibliotek

 

 

 

 

 

 

Kommentera

