Läs- och lyssnarrummet Skattgömman på Åkermyntans förskola

Många förskolor i Stockholm har lyft sin läsmiljö efter att ha gått studiecirkeln med ”Bilderbokens mångfald och möjligheter” på biblioteken. Det märkte vi inte minst efter utvärderingen av studiecirkeln där detta fastslogs.

En pedagog som har jobbat mycket med att utveckla läsmiljön är Ann-Katrin Molin på förskolan Åkermyntan i Hässelby villastad. Hon har tillsammans med barn och kollegor på förskolan gjort om ett rum till en inbjudande lässtudio där barnens läslust ska väckas samtidigt som de ska känna ett lugn i miljön. För att väcka förväntan och nyfikenhet har Ann-Katrin satt upp en knapp utanför läs och lyssnarrummet. Innan barnen går in i rummet får barnen trycka på knappen och då säger en röst: ”Välkommen till läs och lyssnarrummet”. När barnen kliver in genom dörren möts de av ett välkomnande rum med frontade böcker och sittmöbler. I taket hänger kulor som glittrar i alla möjliga färger.

Vårbrodden
Läs och lyssnarummet

 

SittpuffarSittpuffar i äppelträd med en barnboksfigur bakom varje puff på väggen

Ann-Katrin har en referensgrupp med barn på förskolan som hon har pratat med om vilka böcker som de vill ska finnas på biblioteket. Barnen har också varit med och packat upp alla paket med nyinköpta böcker, stämplat böckerna, målat om en stol och kommit med förslag på vad läs och lyssnarrummet ska heta.

Det som har tagit mest tid och varit mest krävande är att göra bokurvalet tycker Ann-Katrin. Framför allt att hitta böcker på olika språk. Ann-Katrin har satsat på olika teman som genus, hbtq och mångfald. Nyligen har hon även köpt in många faktaböcker kring de teman som förskolan jobbar med. Ann-Katrin har också en förteckning över vilka böcker som finns i rummet. Böckerna lånas inte ut till föräldrar eller andra förskolor utan tanken är att de ska finnas kvar. Föräldrar får gärna slå sig ner och läsa en bok när de hämtar sina barn vid dagens slut.

lc3a4shc3b6rna-222.jpg
Här kan man sitta och lyssna på böcker

Läs och lyssnarrummet används även av 4 förskolor som finns i samma enhet. En förskola kommer regelbundet en gång i veckan. De andra förskolorna kommer med förslag på böcker som kan köpas in. Läs och lyssnarummet har inspirerat de andra förskolorna till att jobba med sina läsmiljöer också.

Ann-Katrin har fått bra stöd av sin chef och av sina kollegor i arbetet med att utforma rummet. Läs och lyssnarummet används men Ann-Katrin tycker att det gott kan användas ännu mer! Men det är tydligt att rummets utformande ger barnen inspiration till att vilja läsa böcker och att det finns ett lugn i rummet som ger möjlighet till att koncentrera sig på böckerna. Böckerna går inte att låna hem utan ska stanna i förskolan.

Skattgömman
Reflektionstavla i läs- och lyssnarummet

En gång i veckan går en pedagog tillsammans med två-tre barn till det närliggande biblioteket i Hässelby villastad i Åkermyntans centrum. Det är ett medvetet val att bara gå iväg med ett par barn i taget. Det blir mer kvalitetstid för varje barn med mer tid att tala med och lyssna till varje barn. När barnen kommer tillbaka till förskolan så dukar barnen fram alla böcker de lånat och visar för de andra barnen. Att gå till ”stora” biblioteket är uppskattat hos barnen som gärna vill återvända dit med sina föräldrar.

För att få föräldrarna ännu mer engagerade i att läsa för sina barn kommer Vällingby bibliotek att förse förskolan med bokpåsar. Varje bokpåse innehåller fem böcker som föräldrarna kan ta med sig hem och läsa för sina barn.

/Rose-Marie Nilsson

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s