Kungsholmsbebisar tecknar

Bakgrund

Vi som arbetade med barn 0-2 år inom SSB fick under våren 2016en introduktion till TAKK, Tecken som Alternativ Kompletterande Kommunikation i vardagligt tal: babytecken. TAKK bygger på precis samma tecken som det svenska teckenspråket, men är förenklat och har ingen grammatik. Det kan liknas lite vid den språkförenkling som gjorts i Barbro Lindgrens Max-böcker.

Här kommer berättelsen om en kortkurs och föreläsningar om babytecken, som vi har arrangerat hos oss på Kungsholmens bibliotek.

Jag pratar alltid om babytecken på BVC-träffar och upplever att nyfikenheten är stor hos nyblivna föräldrar. Babytecken ger små barn en möjlighet att göra sig förstådda innan talet kommer igång. Tänk vad suveränt att börja livet med den grundläggande känslan: Jag vill någonting och jag blir förstådd! Många barn är frustrerade under några månader innan de första orden kommer. Det är en period när de förstår mycket av dagligt tal, medan talapparaten inte är tillräckligt utvecklad för att barnet ska kunna uttrycka orden. Barn som använder sig av babytecken slipper mycket av den frustrationen, eftersom de tidigt kan uttrycka tillexempel en längtan efter något, hunger eller vardagliga praktiska behov.

Under 2016 arrangerade Frida Holmen Niblaeus vid Kungsholmens bibliotek en TAKK-kurs som vände sig till barn med funktionsvariationer och deras föräldrar. Det var väldigt uppskattat av de som deltog och vi upplevde att det fanns ett stort behov av kunskap om babytecken, för alla föräldrar och barn.

Genomförande

I samtal med en förskolepedagog om TAKK berättade hon att hennes chef talar teckenspråk och säkert har kontakter i enheten, som skulle kunna hålla i en kurs. Genom henne fick jag tag i Marit Haunss-Lindén som är förskolepedagog vid Lejonkottens förskola på Kungsholmen. Hon har föreläst om TAKK. Vi började spåna kring hur vi skulle kunna inspirera Kungsholmens föräldrar att börja använda stödtecken. Vi hade inga pengar att finansiera en kurs med, så vi bestämde oss för att göra ett arbetsutbyte. Vi bjöd in Lejonkottens barn att dansa Jazzoo i biblioteket och i gengäld skulle Marit hålla i en TAKK-kurs för föräldralediga på Kungsholmens bibliotek i slutet av januari.

Marit och jag träffades och diskuterade innehållet. Vi valde att ha ett kort interaktivt innehåll, eftersom det kan vara svårt att sitta och lyssna länge med små barn. Det gjorde också att föreläsningen skulle kunna hållas två gånger om det kom många.

Vi ville att så många som möjligt skulle kunna komma. Vi hade också lite dåliga erfarenheter av biljettutdelning med återbud och att andra intresserade inte fick chansen att komma. Därför och för att underlätta arbetet, hade vi inga föranmälningar. Jag annonserade i bibliotekets vanliga fysiska och digitala kanaler, Facebook, i lokaltidningarna, på förskolorna via läsombuden, öppna förskolan och mailade de som varit på BVC-träff på biblioteket. Att samla in mailadresser vid BVC-träffar är ett sätt att nå föräldrar, med barn i olika åldrar, inför bibliotekets lov- och helgaktiviteter.

takk-kung

Jag försökte tänka på tilltalet i annonseringen. Jag valde att ha en ansiktsbild på en söt bebis på affischen (clip-art alltså fritt att använda), eftersom det drar blickar till sig och genast definierar den målgrupp som vi vänder oss till. Rubriken: Föräldraledig applicerade också till målgruppen. Jag valde också att använda ordet babytecken tillsammans med TAKK. En vanlig fråga som jag har upplevt att föräldrar ställer om TAKK är: Vad är det bra för? Barnet lär sig ju prata sedan? Så det försökte jag också få med på affischen.

Det var dags för föreläsning. Det kom jättemycket folk. Vi delade ut biljetter i entrén. När första tiden blev full delade vi ut biljetter till föreläsning nr.2. De som inte fick biljetter stod vid sidan av och lyssnade. Måndagen därpå hade vi samma program och det blev överfullt igen. Evenemangen blev uppskattade och totalt över 170 vuxna och bebisar trängdes bland barnvagnarna i lokalen. Åhörarna fick varsin kopia på föreläsningsinnehållet och fick möjlighet att låna medier för att komma igång hemma. Marits erfarenhet av att arbeta med barn blev tydlig då hon ofta improviserade utifrån vad som hände i rummet och tecknade till barnen som andäktigt lyssnade, med stora ögon.

Allt gick bra. Vi hade väntat oss lite mer gråt och stök, men det märktes att både vuxna och barn verkligen var intresserade! Många stannade kvar och ville veta om vi skulle köra någon fortsättning. Andra besökare har uttryckt besvikelse över att de missat tillfället. Det enda problemet var trafikstockningen av barnvagnar. En idé kan vara att uppmana i inbjudan, att om möjligt, bära sitt barn i sele eller sjal till föreläsningen.

Jag beskrev några av fördelarna med TAKK i början av den här texten. Om TAKK spreds på bred front skulle det också kunna bidra till ökad förståelse och kommunikation mellan hörande och de 30 000 personer som kommunicerar i via svenskt teckenspråk.

Jag avslutar med ett medietips: Svenskt teckenspråkslexikon, som app app- kung

Hör gärna av er till mig om ni har några frågor.

Li Malm, Kungsholmens bibliotek

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s